Når det runger i restauranten
De fleste har oplevet at få en dejlig middag ødelagt af generende støj og larm.
Når det runger i restauranten skyldes det ofte dårlig akustikindretning, men dette kan heldigvis nemt forbedres.
I dag er mange restauranter indrettet i moderne stil med store åbne rum, rå vægge og høje lofter. En indretningsstil som ser indbydende og hyggelig ud, men som desværre skaber dårlige akustiske forhold for lyden i rummet. Oveni kommer de mange lydkilder på restauranter, både fra køkkenet, det travle personale og mange gæster, der på en og samme tid snakker og spiser. Lyden fra disse bliver kastet rundt i lokalet og reflekteret på de store overflader. Det skaber et generende ekko, som medvirker til at gæsterne har problemer med at høre hvad hinanden siger. Grundet dette begynder gæsterne at tale højere for at forstå hinanden og dette skaber et miljø, hvor støjniveauet stiger og stiger.
Det er ikke kun gæsterne, der er generet af støjen. De ansatte, som ofte befinder sig i de støjende lokaler flere timer af gangen, lider også under denne belastning. En belastning som kan føre til hovedpine, koncentrationsbesvær, træthed, stress og i sidste ende også vedvarende høreskader som tinnitus. Medarbejderne i restauranten kan derfor også opleve et behov for at råbe og tale højt til hinanden. Dette kan yderligere føre til hoste, hæshed og smerter i halsen.
Hvis en restaurant oplever klager over støj, er det vigtigt at tage problemet til overvejelse og undersøge mulighederne for forbedring. Det er som oftest mest effektivt at opsætte lydabsorberende materiale op på flere flader dvs. loft og vægge. Dette gøres for at fange både de vertikale og horisontale lydbølger. Hos Earmark løser vi ofte støjproblemerne med en kombinationsløsning bestående af diskrete akustikplader i loftet, samt lydabsorberende akustikbilleder på væggene. En sådan løsning reducerer effektiv den generende støj, samtidig med at den ikke forstyrrer restaurantens indretning og stil.
God akustik i restauranter vil skabe en langt mere behagelig atmosfære for gæsterne, således at de kan koncentrere sig om at nyde maden og hinandens selskab.
(Billeder fra Earmarks cases. Fra højre: Belis Bar, Haché, Den Røde Cottage)