Den røde cottage, Earmark, akustikken, Akuart, akustikregulering

Sådan forbedrer du akustikken

Tjek akustikken

Oplever du ofte generede ekko? Flyder støj og samtaler sammen så koncentrationen halter? Så er det højst sandsynligt akustikken der er problemet. I det følgende afsnit vil vi kort forklare hvordan man identificerer sine akustikproblemer.

Det er vigtigt, at få identificeret de akustiske problemer, da det giver et langt bedre udgangspunkt for at finde den korrekte løsning for både dig og os. Dårlig akustik skyldes ofte at en lang efterklangstid og stående lydbølger skaber et forstyrrende ekko, fordi de hårde overflader i rummet reflekterer lyden tilbage. Forstil dig at lydbølgerne bevæger sig fra væg til væg, som en hoppebold fanget i en meget lille kasse. Først efter mange ganges reflektion dør bølgerne stille ud. Disse akustiske hotspots opstår i forbindelse med at lyden bliver sendt tilbage fra lydreflekterende overflader såsom bare vægge, glaspartier, fliser, gulv og loft. Her bliver de blandet med den direkte lyd som f.eks. tale, hvilket påvirker både taleforståelighed og koncentration. Ved at identificere problemet kan Earmark lettere tilpasse en akustikløsning, som vil fungere optimalt for jer.

To løsningsmodeller

Earmark tilbyder to typer løsningsmodeller, som begge vil tage højde for dine individuelle behov, budget og indretningsstil. Ved en totalløsning placeres lydabsorbenter på både vægge og lofter, fordi man på denne måde tager højde for lyd, der svinger både vertikalt og horisontalt. Ved en zoneløsning fokuseres på de steder i rummet, hvor samtalen oftest er samlet. Det kan være et køkkenalrum, en sofa/tv-stue i hjemmet eller mødelokale og kantine på kontoret. Hvis man koncentrerer lyddæmpningen der hvor man er samlet, kan man få en akustikløsning på et langt mere sparsomt budget. Vores akustikprodukter varierer alt efter dine behov, dit budget og din indretningsstil. For eksempel er loftprodukter en billigere løsning, hvor vægabsorbenter har mulighed for at blive placeret meget tæt på støjkilder. Vi anbefaler ofte en kombination, idet den tager højde for både vertikale og horisontale lydsvingninger og dermed dæmper støjen mest effektivt.

Montering af vores produkter er i princippet helt op til dig. Er du frisk på at klare det selv, er alle vores produkter designede med nemme montagesystemer. Har du ti tommelfingre kommer vi også gerne og hjælper med opsætningen. Har du stadig svært ved at identificere dit problem, eller gennemskue hvilke produkter der vil være rigtige for dig, kan du finde inspiration i vores cases eller følg vores boligguide på hjemmesiden her.

Måske der er et eksempel som svarer præcis til dit problem, eller måske en bestemt stil, som passer perfekt på dig. Hvis ikke er du også velkommen til at kontakte en af vores eksperter.

 

 

akustikbilleder, earmark, akuart, komfo, akustik

Findes der god og dårlig akustik?

Spillesteder, kontorer, institutioner og mange andre steder skal håndtere akustik hele tiden. I dette indlæg nedbrydes det overordnede emne om akustik til dig i de mest grundlæggende komponenter – både i forhold til det rent teoretiske, men også i forhold til design og musikalske oplevelser.

LIDT HISTORIE

Studiet af akustik går helt tilbage til det 6. århundrede, men studiet af akustik i moderne arkitektur er så aktuelt som fra 1900-tallet. Wallace Clement Sabine designede Bostons Symphony Hall ifølge videnskabelige akustiske principper (som i en vis udstrækning er baseret på efterklangstid). Inden da var opførelsen af koncertsale med god akustik mere et spørgsmål om held end om godt design. Nu er akustik i koncertsale en anerkendt del af det akustiske område, som strækker sig over arkitektur, teknik og fysik. Symphony Hall er nævnt som den anden bedste koncertsal i verden for akustisk kvalitet – Wiens Grosser Musikverinsaal ligger på første pladsen.

AKUSTIK PER DEFINITION

Akustik er den samlede effekt af lyd, når den er fremstillet i et lukket rum. Det er det videnskabelige studie af produktion, transmission og modtagelse af lyd. For at gøre det nemt forståeligt, kan man sige, at den mest simple definition af akustik er: Den samlede effekt af lyd i et rum.

Til at beskrive akustikken bruger man ofte begreber såsom ekko og efterklangstid. Begge begreber beskriver hvor længe lyder bliver hængende i et rum. Claus Møller Pedersen, Akustiker, Grontmij forklarer: “Efterklangstiden er defineret som den tid det tager lyden at falde 60 dB. Og 60 dB er en arbitrær skala for de fleste mennesker, men lyden går i og for sig fra at være meget kraftigt til ikke at kunne høres mere. Den tid det tager lyden at dø ud er efterklangstiden.”

Man kan påvirke efterklangstiden og dermed akustikken på flere måder. Det kræver bare at man har lydabsorberende materiale, der forhindrer lyden i at blive reflekteret tilbage ud i rummet. Idéen med at bruge akustikbilleder er at bruge akustik reguleringen til noget dekorativt, og ikke kun funktionelt.

Sandheden er vel egentlig, at der ikke findes ”god” eller ”dårlig” akustik, kun ”passende” og ”upassende” akustik for den tilsigtede relevans. Passende akustik er hvor kvaliteten af udsendelsen og modtagelsen af lyden i et rum, forbedrer f.eks. den musikalske præstation eller lytterens evne til at forstå tale. Musik kan have fordel af lang efterklangstid, hvor tale har bedre af et rum uden de refleksioner som er skyld i efterklangstid.

Der er sket mange fremskridt indenfor optimering af lyd, bl.a. at baren for akustiske standarder er blevet rejst, sammen med publikums forventninger. Men ligegyldigt hvor stor præstationen er, vil det være en dårlig oplevelse for et publikum, der har svært ved at høre det. Ligesom en talers ord kan drukne i en konference sal plaget af dårlig akustik.

Lær mere om akustik og hvilken akustikløsning som passer din situation her.

 

Restauranter med god akustik

Synes du også det kan være svært at finde restauranter med god akustik?

Mange restauranter tænker ikke akustik ind i indretningen, men fokuserer i stedet udelukkende på det visuelle udtryk – at det ser smart, moderne og hyggeligt ud. Det er dog de færreste restauranter, som formår at skabe den hyggelige stemning, som de gerne vil udtrykke. Dette skyldes ofte, at lokalerne fyldes med larm og generende støj, når de mange gæster samles i restauranten. Derudover er klirren fra tallerkner, snak og grin, lyde fra køkkenet og døre der åbner og lukker. Alle disse lydkilder bevæger sig så rundt inde i lokalet og kan ikke slippe ud. Derfor opstår der hurtigt en lang efterklangstid, som medvirker til at restaurantens gæster må tale højere og højere for at kunne føre en samtale.

Dårlig akustik er et problem, der kan løses med den rette mængde lydabsorberende materiale. Produkter såsom loftsplader, akustikbilleder og gulvtæpper bidrager til at stoppe lydenes bevægelse tilbage ud i lokalet. Desværre er det ofte noget, som restauranter ikke tænker ind i indretningen eller helt udelader, da de forbinder akustikregulering med store gipsplader i hele loftet. Men god akustik kan sagtens opnås uden at gå på kompromis med indretningen. Med diskrete loftsplader og dekorative akustikbilleder, kan støjen reduceres, samtidig med at restauranten bibeholder sin indretningsstil. På denne måde skabes en behagelig atmosfære, hvor gæsterne kan slappe af og nyde deres madoplevelse og selskab.

Selvom mange restauranter er plaget af dårlig akustik, så findes der også enkelte, hvor der er taget højde for akustikken. Så hvis du skal ud og spise i den kommende tid og savner en liste over restauranter med god akustik, så se aktuelle cases på akustikløsninger på både AKUART og Earmarks hjemmeside.

AKUART Winter Woods

Skab rum i rummet med AKUART SmartWall

Arkitektur- og byplanlægningsvirksomheden, Studio Egret West i London, afholdt årets juleevent med temaet Winter Woods. Akustiske skærmvægge fra AKUART skabte de perfekte rammer med deres støjdæmpende kvaliteter og visuel vinterudsmykning.

 

Lokalerne, som skulle skabe rammerne for eventet, er umiddelbart perfekte for et stort selskab. Et stort lokale til konferencer med gode muligheder for at samle mange mennesker på samme sted. Der er højt til loftet, uden nogen form for akustikloft; bare vægge, uden udsmykning; og store glaspartier ud til gaden. Et smukt, lyst lokale, der som sagt perfekt kan anvendes til større forsamlinger.

 

Problemerne ved denne type rum er dog at der ikke er taget højde for akustikken. Det betyder at ved samtale, sang etc. sendes lydbølgerne frem og tilbage i rummet, fordi de bare vægge og glaspartier reflekterer dem tilbage i rummet. På den måde bliver støj, ekko og unødvendig lyd ikke elimineret. Dette skaber et ubehageligt akustikmiljø, der hverken fremmer kommunikation eller velvære.

 

Løsningen hos Egret West viser den helt klare fordel ved brug af skærmvægge. Med AKUART SmartWalls kan man skabe et rum i rummet, som til dels giver mere intimitet, men som også skaber en akustisk zone, hvor virksomheden kunne nyde deres middag uden forstyrrende ekko og støj. Det unikke ved AKUART Smartwall er at både for- og bagside består af udskiftelige prints. Dette giver mulighed for at skabe forskellige visuelle udtryk alt efter hvilken side du kigger på. Egret Wests juleevent blev, som tidligere nævnt, holdt i temaet Winter Woods. AKUART SmartWall blev brugt til at skabe rammerne med motiver af en snebelagt skov. Se billederne her og lad dig inspirere.

 

Når det runger i restauranten, Hache, Earmark, Akuart, akustikregulering

Når det runger i restauranten

De fleste har oplevet at få en dejlig middag ødelagt af generende støj og larm.

Når det runger i restauranten skyldes det ofte dårlig akustikindretning, men dette kan heldigvis nemt forbedres.

I dag er mange restauranter indrettet i moderne stil med store åbne rum, rå vægge og høje lofter. En indretningsstil som ser indbydende og hyggelig ud, men som desværre skaber dårlige akustiske forhold for lyden i rummet. Oveni kommer de mange lydkilder på restauranter, både fra køkkenet, det travle personale og mange gæster, der på en og samme tid snakker og spiser. Lyden fra disse bliver kastet rundt i lokalet og reflekteret på de store overflader. Det skaber et generende ekko, som medvirker til at gæsterne har problemer med at høre hvad hinanden siger. Grundet dette begynder gæsterne at tale højere for at forstå hinanden og dette skaber et miljø, hvor støjniveauet stiger og stiger.

Det er ikke kun gæsterne, der er generet af støjen. De ansatte, som ofte befinder sig i de støjende lokaler flere timer af gangen, lider også under denne belastning. En belastning som kan føre til hovedpine, koncentrationsbesvær, træthed, stress og i sidste ende også vedvarende høreskader som tinnitus. Medarbejderne i restauranten kan derfor også opleve et behov for at råbe og tale højt til hinanden. Dette kan yderligere føre til hoste, hæshed og smerter i halsen.

Hvis en restaurant oplever klager over støj, er det vigtigt at tage problemet til overvejelse og undersøge mulighederne for forbedring. Det er som oftest mest effektivt at opsætte lydabsorberende materiale op på flere flader dvs. loft og vægge. Dette gøres for at fange både de vertikale og horisontale lydbølger. Hos Earmark løser vi ofte støjproblemerne med en kombinationsløsning bestående af diskrete akustikplader i loftet, samt lydabsorberende akustikbilleder på væggene. En sådan løsning reducerer effektiv den generende støj, samtidig med at den ikke forstyrrer restaurantens indretning og stil.

God akustik i restauranter vil skabe en langt mere behagelig atmosfære for gæsterne, således at de kan koncentrere sig om at nyde maden og hinandens selskab.

 

(Billeder fra Earmarks cases. Fra højre: Belis Bar, Haché, Den Røde Cottage)

kilder til støj, earmark

KILDER TIL STØJ I RESTAURANTEN

Har du lagt mærke til de mange kilder til støj i restauranten?

Der er mange faktorer, som må overvejes, når man indretter en restaurant. Så mange faktorer, at det faktisk er blevet normalt at overse nogle. Desværre er et af de mest almindelige problemer, som bliver overset – nemlig kilder til støj – også en af de vigtigste. Hvis man ikke tager hånd om dette problem, kan det påvirke sundheden og sikkerheden for de ansatte, det kan bevirke at kunder ikke har lyst til at vende tilbage, og det kan i sidste ende koste restaurantejeren mange kroner at rette op på. Akustik og støj i restauranten burde ikke blive overset når restauranten bliver indrettet.

 

Akustikken i en restaurant er påvirket af flere faktorer som f.eks. hvordan rummet er indrettet, væggene og lofternes form, materialerne der er brugt, byggemetoder osv. Men hvor starter problemet egentlig? Det hele begynder med støj.

 

Det er blevet trendy at inkorporere køkkenet i selve restaurantens siddeområde, for at gøre det åbent og synligt. Men det gør samtidig køkkenet yderst hørbart. Lyde fra køkkenet inkluderer alt fra tallerkenklingen, køkkenmaskiner til snak mellem de ansatte. Dette fører alt sammen til et forhøjet støjniveau i restauranten.

 

Musik spiller også en stor rolle når det kommer til støj i restauranten. Nogle restauranter vælger ofte at spille musik i spiseområdet, for at skabe en bestemt stemning for gæsterne. Musik kan hjælpe til at dække andre generende lyde, men det kan i sidste ende også opfattes som en tilføjelse til støjen. Det sker især i restauranter, hvor der er højt til loftet og mange hårde overflader, som reflekterer lyden rundt i lokalet.

 

Der er et utal af forskellige støjkilder, som påvirker akustikken og miljøet i restauranten. Det første skridt er dog at blive opmærksom på hvilke faktorer, der fører til dårlig akustik, og dernæst finde en løsning. Se vores mange restaurant cases her.